Skip to main content
27-06-2023

Toerisme Vlaanderen lanceert het project Digitale Transformatie voor Vlaamse Venues om congres- en evenementenlocaties in Vlaanderen te helpen concurreren op internationaal niveau.

Door middel van begeleiding, ondersteuning en vorming omtrent digitalisatie wil Toerisme Vlaanderen de Vlaamse meeting-en congressector internationaal beter op de kaart zetten. Zo zal je als venue een competitief voordeel kunnen bieden door middel van innovatieve en digitale middelen en belevenissen.

Het project is gericht op het identificeren en aanpakken van specifieke uitdagingen in de industrie, zoals het opnemen van hybride en virtuele evenementen, het verbeteren van de online customer journey en het opbouwen van kwalitatieve digitale infrastructuur. Daarbij worden oplossingen aangeboden zoals training in hybride en virtueel eventmanagement, het verbeteren van digitale touchpoints en het ondersteunen van investeringen in basis- en high-end digitale infrastructuur.

Met diverse begeleidings- en ondersteuningstrajecten streeft het project ernaar Vlaanderen klaar te maken voor internationale congressen en evenementen van hoge kwaliteit en beleving:

  • BEGELEIDINGSTRAJECT ‘Digital Customer Journey’
    • Door persoonlijke begeleiding van experten in digitale marketing & marketing technologie willen we je zichtbaarder en competitiever maken op de internationale markt door het verbeteren van je digitale touchpoints. Hierbij werken we samen aan een audit van je huidige online customer journey en optimaliseer je de digitale marketing aanpak. Experten in user experience, digitale marketing en technologie geven hierbij strategisch, technisch en marketing-technisch advies en kunnen bepaalde werken ook voor je uitvoeren. 
    • Advies op vlak van:
      • Marketing Automation  
      • Website, User Experience, User Interface, Conversion Rate Optimization 
      • Search Engine Optimization
      • Advertising
      • Social Media 
      • Data & integratie
      • Automation
    • Interesse? Ontdek hier de voorwaarden

  • OPLEIDING Hybrid & Virtual Event Management
    • Samen met een internationaal erkende expert in Hybrid & Virtual Event Management worden de eerste stappen gezet in het vastleggen van een 2-daagse opleiding die je zal worden aangeboden door Toerisme Vlaanderen.  De opleiding is gepland voor de zomer of het najaar van 2023.  
    • Bij deze opleiding zal je met andere locaties en organisatoren fysiek samenkomen om de wereld van hybride en virtuele evenementen beter te begrijpen en beter aan te bieden. Je zal leren vast te stellen wanneer het opportuun is om een digitaal kanaal aan te bieden, en hoe je een competitieve en kwalitatieve oplossing opzet voor zowel de klant als de venue/organisator.
    • Onder andere de volgende onderwerpen zullen  aan bod komen: digitale marketing, technologieën omtrent hybride en virtuele congressen, veiligheid, voordelen van online en hybride evenementen, budgettering, de verschillende digitale evenement types en sociale media. 
    • Interesse? Ontdek hier de voorwaarden

  • SUBSIDIE ‘Digitale Transformatie Vlaamse Venues’
    • Toerisme Vlaanderen heeft de ambitie om congresvenues te helpen competitiever te worden op de internationale markt. Dit bereiken we ook door structurele en tactische investeringen te maken in digitale transformatie van venues die inzetten op het aantrekken en ontvangen van internationale congressen en evenementen.
      • Investeer in een betere basis-infrastructuur. 
        Dat betekent beter internet (fiber lijnen, betere Wi-Fi, internet voor streaming, betere dekking, etc.), of basis tools die je ondersteunen richting een betere bediening van de klant, voor, tijdens of na het evenement (event management of planning software, installatie, gebruik en/of integratie van een CRM oplossing, etc.). 
      • Investeer in onderscheidende technologie die de ervaring van de beslissingsnemer en van de fysieke en/of virtuele bezoeker opkrikt vóór, tijdens en na je evenement. 
        Dit kan gaan over Extended Reality (XR) gerichte oplossingen om beleving en/of bijvoorbeeld wayfinding op te krikken op je locatie, of over de installatie van bepaalde hardware voor een kwalitatieve digitale beleving (smart camera’s, virtual director, interactieve schermen, streaming gerichte oplossingen, etc. )
      • Investeer in oplossingen die de beslissingsnemer op afstand kan overtuigen om voor je venue in Vlaanderen te kiezen, met name dankzij 3D- of 360° scans van de venue. Zowel het ontwikkelen van een dergelijke scan of het verbeteren er van kan ondersteund worden.
    • Interesse? Ontdek hier de voorwaarden.