logoML

Wie zijn we?

Het regioteam heeft de taak het toeristisch beleid in de regio te implementeren, te promoten en te vermarkten. Ze doen dit (deels) in de schoot van de regionale vzw Toerisme Meetjesland, waarvan de regiocoördinator secretaris is. Ze worden in de uitvoering ervan intensief geadviseerd en ondersteund door de centrale diensten van Toerisme Oost-Vlaanderen.

Wat doen we?

  • de regionale strategische planning
  • de promotie en profilering van de streek als toeristische regio
  • toeristische productontwikkeling
  • ondersteuning van toeristische ondernemers
  • stimulering van samenwerking tussen ondernemers en informatieverstrekking

Toerisme Meetjesland vertrekt van het sterk economisch potentieel van de regio en zorgt tegelijkertijd voor degelijke recreatieve mogelijkheden voor de inwoners.

Strategisch Beleidsplan Toerisme Meetjesland

Uitgebreide versie strategisch beleidsplan

Nieuws

> Lees het laatste nieuws over het Meetjesland

Welke steden en gemeenten zijn aangesloten bij Toerisme Meetjesland?

  • Aalter
  • Assenede
  • Eeklo
  • Evergem
  • Kaprijke
  • Lievegem
  • Maldegem
  • Sint-Laureins
  • Zelzate

Marketing en communicatie

Merk ‘Meetjesland, maak het mee!’

Grootste gebruiker, actief uitdragen ter profilering van de streek, hefboom voor het betrekken van ondernemers.

Publicaties
Online
Beurzen
  • Vakantiesalon Brussel
  • Countryside
  • Wintermarkt Vlaamse Coeliakie Vereniging
Perswerking
  • Actieve betrokkenheid van de pers op regionaal, Vlaams en internationaal niveau.
  • Persvoorstellingen nieuwe producten.
Specifieke promotie-acties
  • Boek 4 Verhalen 40 Tips – Campagne 2019

Reisjournalisten Bas van Oort (NL) en Sebastiaan Bedaux (B) maken boek en langspeelfilm (regisseur Frank Mielants) over Meetjesland. Campagne wordt aan deze content opgehangen.

  • Meetjesland Bucket List – campagne 2018

Met Meetjesland Bucketlist 101 Tips en Rick De Leeuw als ambassadeur verdelen we gericht 30.000 brochures tijdens de zomer 2018. Meer info.

  • Fietscampagne 2017

Met het fietsboek van de Nederlandse journalist Bas van Oort en onze key influencer Rick De Leeuw verdeelden we in 2017 gericht 30.000 brochures met fietsroutes. Meer info.

  • Fietscampagne 2016

Deze campagne positioneert de regio als een aantrekkelijke bestemming voor zowel dag- als verblijfstoeristen.
> Meer info over de campagne
> Evaluatie van de campagne

  • Glutenvrij Meetjesland

Samenwerking met logies en restaurants, promotie aanbod (brochure en online) en vorming rond allergenen naar de sector.

  • Uit in Meetjesland

Samen met evenementenorganisatoren. Brochure, online promotie, vorming.

Sectorwerking

Begeleiding en vorming van toeristische ondernemers
  • Vormings- en inspiratiesessies
  • Overlegplatformen (logiesoverleg, evenementenoverleg, Meetjeslandse cafés, Meetjeslandse restaurants)
  • Studietrips
  • ‘Toeristische Initiatiefmap’
  • Open Poort dagen
  • Merk Meetjesland
  • Individuele begeleiding en promotie van ondernemers
  • Betrekken van de ondernemers bij projecten en acties
  • Onderzoek mogelijkheden MICE

Toeristisch Onthaal

  • Uitbating regionaal toeristisch infokantoor in Provinciaal Streekcentrum Huysmanhoeve
  • Begeleiding lokale infopunten, attractiepunten en ondernemers in onthaal en toeristische producten.
  • Promotie en verkoop van dagtrips voor groepen
  • Distributie van brochures

Projecten Toerisme Meetjesland

  • Project Florerende Bestemmingen (2018-2020): realisatie van toeristische projecten die voor gemeenschap een meerwaarde betekenen. Meer info.
  • Project Ambassadeurs Landschapspark Drongengoed (2018-2020). IVN uit Nederland leidt in 2019 ondernemers op tot ‘Gastheren’ en geïnteresseerde omwonenden in de buurt tot ‘Ambassadeurs’, die op deze manier in een netwerk terecht komen gebiedsdekkend voor heel Nederland en nu ook al op verschillende plekken in Vlaanderen.
  • Landschapspark Drongengoed: beheer merk, website www.drongengoed.be en communicatie
  • De Lieve Vervoert – ‘t Liefken voor Altijd: het in kaart brengen en toeristisch vermarkten van De Lieve als ‘oudste kanaal van Europa’ (750 jaar). Ook realiseerden we binnen hetzelfde Leaderproject een toeristische visie voor de nieuwe fusiegemeente Lievegem.
  • Boerke op Stap: brochure met grensoverschrijdende wandellussen + digitale beleving www.toerismemeetjesland.be/boerke , ommetjes en tentoonstelling i.s.m. Plattelandscentrum Meetjesland (Maldegem, Sint-Laureins, Kaprijke, Assenede en Eeklo)

Projecten Toerisme Oost-Vlaanderen

  • Wandelnetwerk Meetjeslandse Bossen: initiatie, voorbereiding trajecten, afstemming met gemeenten
  • Wandelnetwerk Meetjeslandse Kreken: opvolging, promotie, voorbereiden tweede fase
  • Fietsnetwerk: opvolging, promotie, voorbereiden nieuwe editie

Planning

Jaarverslagen

Vragen of hulp nodig?