logoML

Wie zijn we?

Het regioteam heeft de taak het toeristisch beleid in de regio te implementeren, te promoten en te vermarkten. Ze doen dit (deels) in de schoot van de regionale vzw Toerisme Meetjesland, waarvan de regiocoördinator secretaris is. Ze worden in de uitvoering ervan intensief geadviseerd en ondersteund door de centrale diensten van Toerisme Oost-Vlaanderen.

Wat doen we?

  • de regionale strategische planning
  • de promotie en profilering van de streek als toeristische regio
  • toeristische productontwikkeling
  • ondersteuning van toeristische ondernemers
  • stimulering van samenwerking tussen ondernemers en informatieverstrekking

Toerisme Meetjesland vertrekt van het sterk economisch potentieel van de regio en zorgt tegelijkertijd voor degelijke recreatieve mogelijkheden voor de inwoners.

Strategisch Beleidsplan Toerisme Meetjesland

Welke steden en gemeenten zijn aangesloten bij Toerisme Meetjesland?

  • Assenede
  • Eeklo
  • Evergem
  • Kaprijke
  • Knesselare
  • Lovendegem
  • Maldegem
  • Nevele
  • Sint-Laureins
  • Waarschoot
  • Zomergem
  • Zelzate

Marketing en communicatie

Merk ‘Meetjesland, maak het mee!’

Grootste gebruiker, actief uitdragen ter profilering van de streek, hefboom voor het betrekken van ondernemers.

Publicaties
Online
Beurzen
  • Vakantiesalon Brussel
  • Countryside
  • Wintermarkt Vlaamse Coeliakie Vereniging
Perswerking
  • Actieve betrokkenheid van de pers op regionaal, Vlaams en internationaal niveau.
  • Persvoorstellingen nieuwe producten.
Specifieke promotie-acties
  • Meetjesland Bucket List – campagne 2018
    • Met Meetjesland Bucketlist 101 Tips en Rick De Leeuw als ambassadeur verdelen we gericht 30.000 brochures tijdens de zomer 2018. Meer info.
  • Fietscampagne 2017
    • Met het fietsboek van de Nederlandse journalist Bas van Oort en onze key influencer Rick De Leeuw verdeelden we in 2017 gericht 30.000 brochures met fietsroutes. Meer info.
  • Fietscampagne 2016
    Deze campagne positioneert de regio als een aantrekkelijke bestemming voor zowel dag- als verblijfstoeristen.
    > Meer info over de campagne
    > Evaluatie van de campagne
  • Glutenvrij Meetjesland
    Samenwerking met logies en restaurants, promotie aanbod (brochure en online) en vorming rond allergenen naar de sector.
  • Uit in Meetjesland
    Samen met evenementenorganisatoren. Brochure, online promotie, vorming.

Sectorwerking

Begeleiding en vorming van toeristische ondernemers
  • Vormings- en inspiratiesessies
  • Overlegplatformen (logiesoverleg, evenementenoverleg, Meetjeslandse cafés, Meetjeslandse restaurants)
  • Studietrips
  • ‘Toeristische Initiatiefmap’
  • Open Poort dagen
  • Merk Meetjesland
  • Individuele begeleiding en promotie van ondernemers
  • Betrekken van de ondernemers bij projecten en acties
  • Onderzoek mogelijkheden MICE

Toeristisch Onthaal

  • Uitbating regionaal toeristisch infokantoor in Provinciaal Streekcentrum Huysmanhoeve
  • Begeleiding lokale infopunten, attractiepunten en ondernemers in onthaal en toeristische producten.
  • Promotie en verkoop van dagtrips voor groepen
  • Distributie van brochures

Projecten Toerisme Meetjesland

  • Project Florerende Bestemmingen (2018-2020): realisatie van toeristische projecten die voor gemeenschap een meerwaarde betekenen. Meer info.
  • Project Ambassadeurs Landschapspark Drongengoed (2018-2020). Meer info volgt later.
  • Landschapspark Drongengoed: beheer merk, website www.drongengoed.be en communicatie
  • Boerke op Stap: brochure met grensoverschrijdende wandellussen + digitale beleving www.toerismemeetjesland.be/boerke , ommetjes en tentoonstelling i.s.m. Plattelandscentrum Meetjesland (Maldegem, Sint-Laureins, Kaprijke, Assenede en Eeklo)

Projecten Toerisme Oost-Vlaanderen

  • Wandelnetwerk Meetjeslandse Bossen: initiatie, voorbereiding trajecten, afstemming met gemeenten
  • Wandelnetwerk Meetjeslandse Kreken: opvolging, promotie, voorbereiden tweede fase
  • Fietsnetwerk: opvolging, promotie, voorbereiden nieuwe editie

Nieuwe projecten voor de regio

  • De Lieve Vervoert: tijdens de zomer 2018. realiseerden we i.s.m. Plattelandscentrum Meetjesland, de betrokken gemeenten en diverse partners een toeristische kaart, bakens en een themawebsite ‘t Liefken voor Altijd over het oudste kanaal van Vlaanderen. Ook realiseerden we binnen hetzelfde Leaderproject een toeristische visie voor het toekomstige Lievegem.

Planning

Jaarverslagen

 

Vragen of hulp nodig?