Skip to main content
07-11-2022

Ook in 2022 bouwde Toerisme Oost-Vlaanderen verder aan het fiets- en wandelmerk Routen. En met succes. Met een sterke campagne slaagden we erin om fietsers en wandelaars Oost-Vlaanderen te laten verkennen en beleven en bereikten we een bredere en jongere doelgroep.

Een duidelijke positionering als het fiets- en wandelmerk van Vlaanderen

Routen, we hebben het voor jou! Onder deze noemer willen we duidelijk maken dat Routen er is voor iedereen met een interesse in fietsen en wandelen. Wil je een lange en uitdagende route, een kindvriendelijke route of zoveel mogelijk terrassen op jouw tocht? We hebben het voor jou. Een selectie van kwaliteitsvolle routes uitgestippeld door experts die jou de beste tips bezorgen. De beste service krijg je bij Routen! Dat is onze belofte.

We vertaalden dit naar een campagne waar onze doelgroepen zich in herkennen en waar we een breder publiek mee bereiken. Steeds met de boodschap: een route op jouw maat vind je bij ons.

Originele en verrassende acties

Om onze belofte kracht bij te zetten lanceerden we een webpagina waar je je eigen persoonlijke route kan samenstellen op basis van een aantal voorkeuren. Je kan jouw route ook een eigen naam geven en de PDF van de gepersonaliseerde kaart downloaden. Probeer het hier.

We werkten samen met een aantal influencers die met hun eigen persoonlijke route op stap gingen om Routen bij hun volgers bekend te maken. Zo werkten we samen met Karen Francois, Dempsey Hendrickx, Kamiel De Bruyne en Zegmaarbas en lieten we hen hun eigen route maken die ze verspreidden via hun kanalen.

Een sterke aanwezigheid op on-line en social media

Onze social media kanalen blijven een prioriteit in onze marketingwerking. We zetten in op de uitbouw van sterke communities en focussen daarbij op Facebook en Instagram. Op Facebook worden we door bijna 60.000 fans gevolgd. Op Instagram zijn we met 28.000 volgers een van de grotere toeristische accounts in Vlaanderen.

Ook zetten we dit jaar onze eerste stappen op Tiktok. Niet zonder succes trouwens. Routen verzamelde al meer dan 3.000 volgers en een aantal video’s gingen viraal met tot 80.000 views.

En we blijven innoveren. Binnenkort kun je op Instagram ook jouw eigen Routen filter gebruiken in Instagram. Deze beveelt jou een najaarswandelroute aan. Ook in de toekomst willen we hier verder op inzetten.

Acties naar een breed publiek

Om Routen bekender te maken bij een groot publiek waren we dit jaar tijdens de zomer in het straatbeeld aanwezig in Gent. Verschillende bussen kregen een Routen advertentie en een affichagecampagne zorgde voor zichtbaarheid in de Gentse horeca en culturele sector.

Op MNM liepen in juli en september een aantal reclamespots.

Kwaliteitsvolle brochures met beleving

We blijven geloven in de kracht van sterke print publicaties. Zo lanceerden we in 2022 een volledig nieuwe wandelbox met nieuwe wandelgids en kaarten voor het Meetjesland en werden al onze fiets- en wandelkaarten in onze Routen stijl omgezet met nieuwe teksten en tips.

Sterke eigen kanalen blijven toppers

We geloven sterk in onze eigen Routen kanalen. Door het aanbieden van inspirerende en praktische content blijven we ons publiek zo goed mogelijk bedienen. Het jaarlijks Routen magazine werd in april opgestuurd naar meer dan 73.000 abonnees. Het magazine blijft een belangrijke inspiratiebron en pijler binnen onze fiets- en wandelpromotie. Dat lees je na in het onderzoek dat we uitvoerden voor het Routen nummer van 2021.

De routen website blijft het goed doen. We bereikten dit jaar al meer dan 950.000 gebruikers. Deze converteerden vlot. Zo waren er dit jaar al meer dan 640.000 downloads van fiets- of wandelroutes via de Routen site.

Onze Routen nieuwsbrief wordt maandelijks verstuurd naar meer dan 100.000 abonnees. De openingsrate schommelt rond de 50%, wat aantoont dat de nieuwsbrief effectief gelezen wordt. In 2022 breidden we ons nieuwsbriefaanbod uit met drie nieuwe nieuwsbrieven. Zo kun je nu ook kiezen voor een wandel-, fiets- of familienieuwsbrief.

Volg de resultaten van de Routen campagne

De impact van onze marketing-acties zelf meevolgen? Dat kan via onze marketingdashboards. Deze zijn hier te raadplegen.