04-07-2023

In het jaarverslag 2022 lees je wat Toerisme Oost-Vlaanderen het voorbije jaar realiseerde. Je kan het verslag hier in zijn totaliteit lezen, maar je leest hieronder alvast een greep uit onze verwezenlijkingen.

2022 kondigde zich aan als een jaar waarin het ‘normale leven na de coronacrisis’ zou hervatten. Ook de toeristische sector keek hoopvol uit naar een sterke herstart. Toch kwamen er snel nieuwe uitdagingen, zoals de energiecrisis en de inflatie. Uit cijfers blijkt dat het toerisme zich herstelt, maar het blijft voorzichtig vooruitkijken. Toerisme Oost-Vlaanderen zette zich in 2022 opnieuw in om de provincie verder toeristisch te ontplooien en te promoten. Samenwerken met onze toeristische ondernemers, en hen steunen en inspireren, is daarbij cruciaal. Zo organiseerde het sectorteam van Toerisme Oost-Vlaanderen opnieuw een Inspiratiedag voor de brede sector, konden ondernemers, lokale toerismepartners en MICE-partners deelnemen aan interactieve workshops en opleidingstrajecten, en zette de Infodag Groepen het Oost-Vlaamse groepsaanbod in de kijker.

Via het merk Routen voerden we verder promotie voor fietsen wandelbelevingen in onze provincie. Cijfers tonen aan dat het merk een echt begrip is geworden bij fietsers en wandelaars. Het Routen magazine viel in de bus bij meer dan 73.000 abonnees in België en Nederland, in totaal meer dan 128.000 abonnees lazen gretig de intussen vier maandelijkse Routen nieuwsbrieven, en op www.routen.be werden bijna 720.000 fiets- en wandelroutes gedownload, een recordcijfer. Onze socialmediakanalen, met voorop Facebook en Instagram, blijven een prioriteit in onze marketingwerking en lokken met inspirationele foto- en videocontent intussen bijna 90.000 volgers.

Een deel van ons fiets- en wandelaanbod kreeg een update met vernieuwde kaarten en gidsen in Routen-stijl, en ter voorbereiding van nieuwe wandelnetwerken werden routescans uitgevoerd. Gezien de gestegen populariteit van wandelen en de vraag naar nieuwe wandelproducten, kozen we ervoor om in de periode 2022-2025 te blijven inzetten op wandelen, in overleg en samenwerking met diverse partners. Het kenniscentrum van Toerisme Oost-Vlaanderen versterkte opnieuw de toeristische sector door waardevolle kennis te verzamelen en te delen. Op interprovinciaal vlak zetten we de promotie-inspanningen verder voor kortbij-, fiets- en kampeervakanties. Ook belangrijk zijn onze hefboomprojecten, waarmee we met Europese, Vlaamse of provinciale steun extra inzetten op de ontwikkeling en promotie van toerisme in Oost-Vlaanderen en haar regio’s.

Drempelvrij toerisme, een belangrijk beleidsthema voor de Provincie Oost-Vlaanderen, brengen we in dit jaarverslag graag onder de aandacht in het hoofdstuk ‘In de kijker’. Iedereen moet kunnen genieten van een zorgeloze vakantie of een zorgeloos dagje uit. Ook zij die bij die toeristische beleving al eens letterlijk of figuurlijk een drempel over moeten: mensen die bijvoorbeeld minder goed ter been zijn, in een rolstoel zitten, of het moeten stellen met een beperkt budget. Aandacht voor hun extra noden is niet alleen sociaal van belang, het is zeker ook een troefkaart om meer toeristen enthousiast te maken voor een korte of langere uitstap in onze provincie. Daarom (her)lanceerden we in 2022 elf toegankelijke routes, organiseerden we de Inspiratiedag rond dit thema, en blijven we het netwerk van Oost-Vlaamse Rap op Stap-kantoren ondersteunen.

Naar het volledige jaarverslag.