Duurzaamheid: dure woorden of ‘duust’ vragen?

Bedankt voor je interesse in onze inspiratiedag. Ontdek hier het volledige programma met meer uitleg over de sprekers, de lezingen en de sessies.

09.55: Word Energieambassadeur
Anneleen Demey, Provincie Oost-Vlaanderen

Voorstelling van de subsidie voor energieambassadeurs. Voor de uitvoering van concrete energieprojecten kan tot 20.000 euro worden aangevraagd bij de Provincie Oost-Vlaanderen.

10.05: Duurzaam toerisme in tijden van Tinder, Fortnite & AlphaZero
Pieter van de Glind, ShareNL

Pieter van de Glind stond aan de wieg van ShareNL en de Sharing Cities Alliance. Pieter laat zien hoe er steeds meer technologie is in ons leven, maar ook steeds meer leven in de technologie. Sinds Uber voor het eerst de bits van de app koppelde aan de atomen van de auto, ligt er een steeds dichtere digitale laag over onze wereld. Hoe vinden miljoenen mensen en bedrijven elkaar via platformen als Airbnb? Waarom reizen steeds meer mensen digitaal door nieuwe werelden als Fortnite? Hoe wordt toerisme duurzaam? Reis mee door het digitale universum en stel jezelf de vraag: wat betekent dit voor mij als mens en als professional?

10.40: Duurzaam Toeristisch Ondernemen – succesvol door marketing, jawel marketing
Herman Janssens, Brein & Branie

Niets is zo krachtig als een idee waarvoor de tijd rijp is, wist Victor Hugo reeds.
Nu is de tijd rijp voor én duurzaam én echt winst, ook binnen de toeristische sector. Het gebruik van marketing kan daarvoor zorgen.
Herman Janssens heeft het zo ondernomen met fietsen binnen de toeristische sector, met Het Verzet. Hij deelt graag zijn inzichten in duurzaam en eventueel zelfs circulair ondernemen.

11.20 & 13.40: Deeleconomie
Pieter van de Glind, ShareNL

Technologische ontwikkeling kan de toeristische markt op zijn kop zetten, maar ook de zogenaamde deeleconomie speelt in de toeristische sector een steeds grotere rol, aldus Pieter van de Glind. De deeleconomie verandert hoe toeristen zich verplaatsen (mobiliteit), waar ze verblijven (accommodatie), wat en waar ze eten (restaurants) en wat ze doen (attracties en allerhande activiteiten). Met allerlei deelapplicaties, nieuw food- en logeerconcepten en een ander soort ondernemers gaan er in de toeristische branche nieuwe deuren open. Ook voor de traditionele ondernemer biedt de deeleconomie nieuwe mogelijkheden.

11.20, 13.40 & 15.00: Een duurzaam evenement, makkelijker dan je denkt
Jeroen Vereecke, Robinetto

Jeroen Vereecke is oprichter en organisator van Boomtown Festival in Gent (sinds 2002). Met het label Robinetto staan hij en zijn kompanen klaar om een grote impact te realiseren met een simpel idee: drinkwater en limonades op events en in de horeca serveren op basis van leidingwater. Jeroen legt uit hoe je evenementen met kleine ingrepen veel duurzamer kan maken.
Of je evenement nu groot of klein is, met enkele slimme maatregelen maak je het al een stuk duurzamer. Met gezond verstand en de nodige creativiteit maak je je evenement leuker voor jou, je bezoekers én de Planeet.

11.20, 13.40 & 15.00: Lokale producten, ontdek de troeven!
Katrien Baetens, Provincie Oost-Vlaanderen

Kies je voor lokale producten dan laat je de bezoeker ontdekken wat de lokale producent te bieden heeft. In Oost-Vlaanderen staan meer dan 200 hoeve- en streekproducenten voor je klaar.
Zo kan je bezoekers lokale producten (hoeve- en streekproducten) aanbieden die in je eigen regio zijn gemaakt of gekweekt, volgens ambachtelijke productieprocessen en aan een eerlijke prijs. Laat je bezoekers via de lokale producten en producenten de meerwaarde van je regio ontdekken.

15.00: Is lokaal toerisme wel zo duurzaam als wordt beweerd?
Peter Wollaert, UNITAR – Managing Director CIFAL Flanders

Eind september 2015, 70 jaar na de oprichting van de Verenigde Naties, beslisten de 193 lidstaten op de Algemene Vergadering van de VN in New York over een nieuw, ambitieus actieplan voor de toekomst van de wereld: de Agenda 2030 voor Duurzame Ontwikkeling met daarin 17 mondiale ‘Sustainable Development Goals (SDG’s)’ of Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (2016-2030) voor méér sociale inclusie, méér zorg voor het milieu, méér bedrijfsinnovatie en waardig werk, méér goed bestuurlijk beleid en méér win-win partnerschappen tussen overheden, ondernemingen en maatschappelijke organisaties in een wereld met minder conflict en meer rechtvaardigheid gesteund op mensenrechten. Deze SDG’s zijn op vele vlakken uniek, onder andere door de uitdrukkelijke vraag om ze stevig te verankeren in lokaal beleid enerzijds en de expliciete aandacht voor de niet te overschatten rol van innovatie bij ondernemers en van een duurzame levenswijze van elke wereldburger anderzijds.
Enkel door in te zetten op duurzaam ondernemerschap en de uitdrukkelijke keuze voor slimme en duurzame steden en regio’s zullen deze 17 SDG’s in 2030 kunnen worden gerealiseerd. Intussen zijn heel wat bedrijven, organisaties, onderwijsinstellingen en lokale besturen in Vlaanderen met deze SDG’s aan de slag.
Maar welke rol kan en heeft lokaal toerisme hierin te spelen? Is lokaal toerisme deel van maatschappelijke oplossingen of deel van maatschappelijke problemen? Hoe innovatief is ons lokaal toerisme? En gaat het alleen over verantwoordelijkheden op vlak van duurzaamheid of kunnen deze SDG’s ook de business case versterken? Uitdagende vragen voor een al even uitdagend als inspirerend onderwerp.

11.20 & 13.40: Traject Reizen naar Morgen
Erik Hennes, regiocoördinator Meetjesland, Toerisme Oost-Vlaanderen

Meetjesland is één van de proeftuinen van het traject Reizen naar Morgen (Toerisme Vlaanderen). De centrale vraag: welk toerisme kunnen we creëren dat zorgt voor een positieve balans voor de reiziger, gastheer en plek. Wat gebeurde er al in Meetjesland en hoe kun je dat zelf aanpakken? Interactieve babbelhoek.

13.40 & 15.00: Kennismaking Green Key-label met getuigenis van logies
Eveline De Reu, GoodPlanet Belgium & Bert De Wolf, De Schapenkop Ronse

We lichten Green Key voor je toe: schetsen een beeld van het internationale label, zetten de voordelen ervan op een rij en tonen hoe jullie zich kunnen aanmelden.
Bert De Wolf van logies De Schapenkop (Ronse) getuigt over zijn ervaringen met het Green Key-label.

14.20 & 15.00: Brainstorm: hoe kunnen we onze plastic voetafdruk verkleinen?
Jorine Vermeer, GoodPlanet Belgium

Samen gaan we eens nadenken over maatregelen die we kunnen nemen in onze uitbatingen en gemeenten om Zero Waste meer te incorporeren.
De brainstorm is gebaseerd op de principes van Bea Johnson.

13.40 & 14.20 & 15.00: Booot, pionier met elektrische boten 
Gwen Vanhove, Booot

Duurzaam ondernemen rendeert. Booot is al jaren een pionier op het vlak van elektrische boten. Bovendien werken ze voor hun aanbod met lokale streekproducenten. Gwen Vanhove (zaakvoerder van Booot) legt uit waarom hij voor elektrische bootjes koos, wat de mogelijkheden en valkuilen zijn.

11.20 & 14.20 & 15.00: Hoe voedselverspilling voorkomen en wat te doen met overschotten?
Hanne Heymans, Foodwin

Voedselverspilling is verantwoordelijk voor 8% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen en enorm veel onnodige kosten. Maar hoe los je dit op?
Gelukkig zijn er tal van mogelijkheden, van preventie tot hergebruik of herverdeling van overschotten… Laat je inspireren door enkele praktijkvoorbeelden.