Skip to main content
09-07-2018

In korte tijd verhoogde Wetteren haar toeristische aantrekkingskracht door volop in te zetten op sociale media. Tijl De Bock, diensthoofd toerisme & lokaal cultuurbeleid, getuigt:

Een nieuwe ‘Weg van/voor Wetteren’

“In de zomer van 2017 ging ik de uitdaging aan om een ervaren rot in het vak op te volgen. Stijn Vandeplas had Wetteren na 10 jaar vaarwel gezegd en ik mocht een mooie dienst en bijhorend aanbod erven.

De eerste maanden werden gebruikt om de troeven van Wetteren te leren kennen, maar er werd ook onmiddellijk werk gemaakt van een ‘catchy naam’ & de bijhorende digitale kanalen. Ik koos bewust voor de digitale kanalen omdat deze in verhouding het goedkoopst en het meest flexibel zijn.

Sociale Media

Via Facebook en Instagram kan je, indien je voor je doelgroep relevante zaken deelt, zeer eenvoudig een goed organisch bereik scoren. Ik zeg bewust ‘scoren’ want het is precies je doeltreffend vermogen dat zal bepalen of je zal slagen in je opzet.

We zijn nu bijna een jaar verder en kunnen dus de eerste balans opmaken. We bereiken ondertussen ongeveer 20.000 personen per week, met pieken tot 50.000 personen. Gemeente Wetteren heeft slechts 25.000 inwoners, we kunnen dus heel wat andere mensen boeien met onze troeven.
Natuurlijk maken we ook gebruik van gesponsorde berichten, maar die uitgaven zijn peanuts in vergelijking tot de uitgave die je zou doen om papieren promomateriaal te verspreiden.

Onlangs werd het algoritme van Facebook ook aangepast. Het was bang afwachten hoe onze pagina hier op zou reageren of beter gezegd, hoe de personen die onze pagina volgen hierop zouden reageren. Je moet nu nog meer dan vroeger zorgen dat wat je deelt relevant is voor je doelgroep, conversaties, likes en shares zijn belangrijker dan ooit tevoren.

Tips

Toch zijn er ook enkele tips om ervoor te zorgen dat je beter scoort op sociale media:
1. Ga live met je pagina. Ben je op een evenement in je stad/gemeente en wil je iedereen betrekken, dit is het moment. Als je live gaat, krijgen je volgers automatisch een push bericht, probeer het en je zal zien dat het werkt!
2. Bepaal de juiste doelgroep. Bepaal wie jouw gesponsord bericht zal zien. Wil je de jeugd bereiken, pas je leeftijd aan. Denk je dat je bericht bijvoorbeeld beter in de smaak zal vallen bij vrouwen? Pas zeker je geslacht aan, niet letterlijk natuurlijk.
3. Ga voor persoonlijke berichten & stel vragen aan je volgers. Zo voelen je volgers zich niet alleen betrokken, maar je zal er ook beter organisch door scoren.
4. Wees bereikbaar. Sociale Media is geen 9 to 5. Zorg dat je op elk moment kan antwoorden op vragen en reageer gepast. Dit zal ervoor zorgen dat men je pagina in korte tijd in het hart zal dragen. Zie je het niet zitten om meermaals per dag de pagina te checken? Betrek andere collega’s, samen sta je sterker.
5. Maak evenementen aan. Net als bij het live gaan, krijgen al jouw volgers een push bericht bij elk event dat je aanmaakt.

Tot slot kan ik jullie aanraden op onze pagina te volgen:
www.facebook.com/wegvanwetteren
www.instagram.com/wegvanwetteren

Ik laat me ook graag inspireren door collega’s, alle bemerkingen zijn dus meer dan welkom.”

Meer info

Toerisme Wetteren
toerisme@wetteren.be
Tel. 09 366 31 04