Websites Toerisme Oost-Vlaanderen populairder dan ooit

04-11-2020

Bijna 5 maanden na de lancering van de nieuwe Toerisme Oost-Vlaanderen websites analyseerden we de eerste prestaties en trends van de regionale websites, Routen.be en Lowiz.org. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar halen alle websites 4% meer bezoekers.

Wat zijn de website van Toerisme Oost-Vlaanderen?

Ondanks die positieve trend is het moeilijk om de huidige prestaties te vergelijken met vorig jaar. Door de coronacrisis gingen mensen aan de ene kant meer op zoek naar fietsroutes, wandelroutes en ontspanning in Oost-Vlaanderen.

Aan de andere kant werden online marketingcampagnes om bezoekers te lokken naar de websites stopgezet en werd het aanbod, zoals logies, horeca en evenementlocaties, tijdelijk of deels onbeschikbaar door lockdown en andere coronamaatregelen. Toch zien we al 5 trends:

1. Fietsen en wandelen populairder dan ooit

De grootste stijger is Routen.be. De nieuwste fiets- en wandelwebsite van Toerisme Oost-Vlaanderen haalde bijna 75% meer bezoekers dan vorig jaar. Goed voor 770.000 bezoekers op 4,5 maand. Nog indrukwekkender is het aantal pagina’s die bezoekers bekijken. Ze bekijken ze niet alleen 50% meer pagina’s, met een stijging van 150% haalde Routen 2,5 miljoen paginaweergaven.

Routen heeft deze forse stijging gedeeltelijk te danken aan de grote vraag naar fiets- en wandelroutes, wat voor velen de enige uitlaatklep was tijdens de coronacrisis. Maar ook door de betere vindbaarheid in zoekmachines zoals Google (+5%).

2. Kwaliteit boven kwantiteit werkt

De nieuwe aanpak, waarbij meer wordt ingezet op inspirerende, langere en kwalitatieve content is duidelijk voelbaar. Aan de ene kant door het hogere aantal pagina’s die bezoekers bekijken, maar ook door het historisch hoge aantal bezoekers dat verder doorklikt op een pagina’s bij het eerste allereerste bezoek.

Zo klikt 80% van de bezoekers na aankomst effectief door naar een volgende pagina. Bij de VisitVlaamseArdennen.be is dat zelfs 87%. Ter vergelijking, in 2019 ging bijna de helft van de bezoekers weer weg na het zien van een webpagina.

De tijd die bezoekers spenderen op de websites is met 55% toegenomen, goed voor bijna 3 minuten lees- en scantijd per pagina. Dit betekent dat bezoeker vaker vinden wat ze nodig hebben of wat ze interesseert.

3. Logies en routes de populairste pagina’s

Toerisme Oost-Vlaanderen trok bij de nieuwe websites voluit de kaart van sterke content. Logiespagina’s van partnerlogies werden uitgebreid en de sterkte van elke regio werd extra benadrukt. Als gevolg zijn die inspirerende artikels populairder dan ooit.

De logiespagina nestelt zich bij alle regiowebsites in de top 10 van populairste pagina’s. Daarnaast zijn natuurtips en fiets- en wandeltips de meest bezochte onderwerpen.

Bij Routen staan fiets-en wandeltips bovenaan, terwijl Lowiz scoort met inspirerende vergaderlocaties.

4. Meer verkeer tussen websites en naar de sector

De uitgebreidere pagina’s bevatten meer links naar aanbieders uit de toeristische sector, zoals horeca en logies. Het grotere aantal doorklikken op pagina’s leidt tot meer verkeer naar de websites van de aanbieders. Zo stuurde waasland.be bijna 1300 bezoekers naar bootverhuur Meersland in Lokeren. En ook de partnerlogies krijgen gemiddeld 3x meer verkeer doorgestuurd.

De websites versterken ook elkaar. De regiowebsites zorgden voor meer verkeer naar de praktische route informatie op Routen.be, terwijl Routen bezoekers doorverwijst naar de bezienswaardigheden op de regionale websites.

5. Regiowebsites inspireren bezoekers

Om de werking van de websites nog beter te onderzoeken, startte Toerisme Oost-Vlaanderen een gebruikersonderzoek samen met AG Consult. De eerste resultaten zijn alvast veelbelovend. Op de vraag of de regionale website de bezoeker heeft overtuigd om de regio te bezoeken antwoord 95% overtuigend “JA”. De overige 5% verklaarde al overtuigd te zijn.

87% van de bezoekers van Routen.be vond alles wat ze nodig hadden van een fiets- of wandelroute. Het onderzoek loopt verder tot december 2020 en moet bestaande pijnpunten en kansen blootleggen zodat we de websites verder kunnen optimaliseren.