Wat is een toeristisch infopunt?

Als toeristisch ondernemer ben je vaak het eerste aanspreekpunt voor gasten met specifieke vragen over de regio. Toerisme Oost-Vlaanderen wil de toeristische ondernemers een rol laten spelen in het toeristisch onthaal, aanvullend op de lokale diensten voor toerisme. Via een opleidingstraject ‘toeristisch ambassadeur’ of ‘gastheer van het landschap’ kom je te weten hoe je je gasten op een persoonlijke manier benadert, leer je je toeristische regio beter kennen en geef je je gasten insider tips om de regio te verkennen. Je biedt als toeristisch infopunt een extra service aan je gasten.

Hoe word je een toeristisch infopunt?

Toerisme Oost-Vlaanderen organiseert in samenwerking met de toeristische regio’s verschillende opleidingen. Check de agenda of neem contact met ons op over de start van nieuwe trajecten.

Waaruit bestaat een opleidingstraject?

De opleiding bevat een aantal modules met een workshop rond gastvrijheid en klantgerichtheid en/of een module rond regiokennis en streekuitstappen zodat je zelf toeristische regio kan beleven. De trajecten duren gemiddeld anderhalve dag, maar dit kan regionaal verschillen. De opleidingen ‘gastheer van het landschap’ zijn bvb. vaak 4 halve dagen. Enkel wie aan het volledige traject kan deelnemen kan een toeristisch infopunt worden. De trajecten zijn gratis.

Wat na het opleidingstraject?

Volg je de aangeboden modules dan kan je je zaak extra zichtbaarheid geven met het bordje toeristisch infopunt. In de opleiding ‘gastheer van het landschap’ moet je minimaal drie van de vier sessies aanwezig zijn. Je maakt dan deel uit van een netwerk van toeristische infopunten die als echte ambassadeurs bezoekers te woord staan. De toeristische infopunten worden door Toerisme Oost-Vlaanderen mee gepromoot. Elk jaar organiseren we vervolgtrajecten rond nieuwe thema’s en toeristische nieuwigheden en zetten we verder in op het partnerschap met en tussen de ambassadeurs. We verwachten dat je de jaarlijkse opleidingsmomenten volgt om de erkenning te behouden.

Wat bieden Toerisme Oost-Vlaanderen en de toeristische regio’s de toeristische infopunten?

  • Een gratis opleidingstraject van verschillende modules
  • Jaarlijkse vervolgtrajecten
  • Participeren aan een netwerk van toeristische ondernemers
  • Een infopunt bordje om je zichtbaarheid te verhogen en een jaartal sticker die je kan actualiseren na het bijwonen van een vervolgtraject
  • Verzending van nieuwe routeproducten in de buurt van jouw zaak, met handige displays
  • Promotie van de toeristische infopunten op onze routeproducten zoals de wandel- en fietslussen
  • Korting voor partners op betalende producten in de webshop
  • Starterspakket met informatie en routes

Wat verwachten wij van de toeristische infopunten?

  • Je volgt alle modules van het opleidingstraject
  • Je bent bereid om gasten en fietsers en wandelaars toeristische informatie te bieden
  • Je biedt relevante fiets- en wandelproducten aan
  • Je draagt je toeristische regio mee uit en verwijst er ook naar in je communicatiekanalen (website, sociale media)
  • Je brengt het bordje toeristische infopunt zichtbaar aan de gevel van je zaak aan
  • Je deelt je kennis met medewerkers van je zaak die ook met gasten in contact komen
  • Je neemt deel aan de jaarlijkse vervolgtrajecten en verwerft zo de actuele jaartal-stickers
  • Je wordt partner op de sectorwebsite van Toerisme Oost-Vlaanderen om makkelijk fiets- of wandelproducten te bestellen
  • Je schrijft je in op de sectornieuwsbrief
  • Je verklaart je akkoord met het gevraagde engagement.

 

Vragen of hulp nodig?