Toerismeambtenaar Sofie Van Waes getuigt

01-06-2019

“Waarom leren we dit niet op school?”

Sofie Van Waes is sinds kort de toerismeverantwoordelijke in de gemeente Assenede als cultuurbeleidscoördinator. In opvolging van haar collega Lien Ysebaert werd ze een maand geleden in het project Flourishing Destinations ‘gesmeten’ zoals ze dat zo mooi in het Meetjeslands kunnen zeggen. Zo kwam ze meteen in een coachingstraject ‘coach the coach’ terecht van Els Meerschaert die ons begeleidt in het optimaal gebruiken van Appreciative Inquiry (Waarderend Onderzoek), een methode op projecten beter te doen floreren. Waarderend onderzoek is een aanpak waarbij alle belanghebbenden betrokken worden en zo verandering zelf mee gaan bepalen. Dit gebeurt door veel en vooral de juiste vragen te stellen.

“Appreciative Inquiry, waarom wordt dit niet op school geleerd? Het duurt misschien even om het je eigen te maken, maar eens je ermee weg bent, kun je er zoveel mee bereiken! Els is top, hoe zij de groep meekrijgt en enthousiasmeert is ongelooflijk. Je krijgt gewoon veel ‘goesting’ om hier verder mee te gaan!”, reageert Sofie.

Volgens Sofie liggen er in de gemeente Assenede wel degelijk veel kansen om er een florerende of bloeiende bestemming van te maken. “De uitdaging ligt er volgens mij in om iedereen warm te krijgen voor het idee van ‘Reizen naar morgen’. Vanuit toerisme Assenede is het onze taak om met open blik te kijken en onze (lokale) gemeenschap mee te trekken. Zo zorgen we ervoor dat onze lindeboom stilaan begint te leven.” Met de lindeboom verwijst Sofie naar het model dat Toerisme Vlaanderen heeft uitgetekend en waarbij de florerende gemeenschap wordt gezien als het raakpunt waar toeristen, ondernemers en inwoners beter worden van toerisme in de regio. Waarbij ze als plekhouders die mooie plek Assenede nog beter maken, als een plek waar je van droomt om écht te willen wonen.