Terugblik inspiratiedag 2018

06-12-2018

Op 26 november 2018 organiseerde Toerisme Oost-Vlaanderen zijn jaarlijkse inspiratiedag. Onder het motto “Klaar voor de toekomst?” lieten we je kennismaken met trends en toekomstvisies. Er waren niet alleen boeiende sprekers, maar ook ‘babbelhoeken’ waar je samen met ons kon brainstormen over diverse onderwerpen. Voor deze 9e editie waren we te gast in de Oude Abdij in Drongen.
De inspiratiedag was een groot succes met 130 deelnemers.

Veranderende wereld in toerisme (Tom Palmaerts, Trendwolves)

Na het welkomstwoord van gedeputeerde Eddy Couckuyt, keek Tom Palmaerts samen met ons naar 2030, met enkele uitdagingen en opportuniteiten voor de toeristische sector.


Veranderende wereld in toerisme (Tom Palmaerts, Trendwolves)
from Toerisme Oost-Vlaanderen

Social Influencers (Jo Thuys, Sound of C)

Vervolgens schetste Jo Thuys een beeld van het influencerlandschap in België en maakte ons wegwijs in de wondere wereld van blogs en vlogs. Hij gaf ons de nodige praktische tips & tricks mee over hoe omgaan met online influencers.


Social Influencers (Jo Thuys, Sound of C) from Toerisme Oost-Vlaanderen

Vanaf de late voormiddag zorgden acht verschillende sessies voor nog meer vernieuwende ideeën.

Onderzoek recreatief verblijfstoerisme: enkele conclusies (Els De Groote & Dorothy Lamiroy, Toerisme Oost-Vlaanderen)

Het grootschalig onderzoek naar de Vakantieganger in onze regio’s brengt boeiende aspecten in beeld.


Onderzoek Vlaamse regio’s Meetjesland, Vlaamse Ardennen en Waasland from Toerisme Oost-Vlaanderen


Onderzoek Vlaamse regio’s Scheldeland en Leiestreek from Toerisme Oost-Vlaanderen

Horeca-ambassadeurs (Elisa De Puysseleyr, Toerisme Oost-Vlaanderen, en Bieke Coppin, B&B Beatrice en Marcus)

Meer en meer spelen horecazaken een belangrijke rol bij toeristisch onthaal. Wat houdt dat nu in, wat zijn de ervaringen van de eerste horeca-ambassadeurs en wat brengt de toekomst?


Horeca-ambassadeurs from Toerisme Oost-Vlaanderen

Deeleconomie (Steven Vanneste, Guidea)

Deeleconomie is een systeem waarbij consumenten samen elkaars goederen en diensten kunnen gebruiken. En het komt ook in de toeristische sector veel voor. Steven nam ons mee in de complexe wereld van de deeleconomie, van greeters over coachsurfing tot Airbnb. Hij onderzocht ook de impact van deeleconomie in de horeca.


Deeleconomie (Steven Vanneste – Guidea) from Toerisme Oost-Vlaanderen

 Van storytelling naar betekenisvolle beleving – Hoe onderscheidend zijn in jouw toeristische marketing (Tim Bottelberghe en Bram Elewaut, Toerisme Oost-Vlaanderen)

Hoe wordt je toeristische marketing relevant voor jouw doelpubliek? Aan de hand van praktische voorbeelden leidden Bram en Tim je langs de hedendaagse marketingtrends in toerisme en kreeg je concrete tips voor het vertellen van jouw verhaal.


Van storytelling naar betekenisvolle beleving from Toerisme Oost-Vlaanderen

Interieur: hoe je zaak met weinig geld toch vernieuwd laten lijken? (Willem Fouquaert, La Peinturette)


Het interieur van uw zaak from Toerisme Oost-Vlaanderen

Tips om met sociale media om te gaan ( Ellen Van Wulpen, Toerisme Oost-Vlaanderen)


Share your brain Social media from Toerisme Oost-Vlaanderen

Hoe maken we onze onderneming nog familievriendelijker? (Bernadette Baele, Toerisme Vlaanderen)


Familievriendelijk ondernemen from Toerisme Oost-Vlaanderen

Fietsen en wandelen in de toekomst (Boris De Wolf, Toerisme Oost-Vlaanderen)


Share your brain Fietsen en wandelen from Toerisme Oost-Vlaanderen

Voor wie er niet genoeg van kan krijgen: nog enkele sfeerbeelden.

Vragen over de inspiratiedag? sector@oost-vlaanderen.be