Skip to main content
05-07-2021

Je sociale media skills versterken en je online zichtbaarheid vergroten? Dat was de inzet van het opleidingstraject sociale media voor de toeristische sector, georganiseerd door Toerisme Oost-Vlaanderen en Lowiz.  We telden meer dan 300 deelnemers bestaande uit uitbaters van logies en reca, medewerkers van toeristische infokantoren of musea en MICE-aanbieders die zowel online als fysiek de sessies bijwoonden. De trainers van I Like Media deelden hun expertise en tips om de sociale mediakanalen naar een hoger niveau te tillen. Lees mee welke gouden tips we onthouden van elke sessie. Ga ermee aan de slag!

In de sessie voor beginners wees Veerle van I Like Media op het belang van een duidelijke socialemediastrategie. Sta eerst stil bij je identiteit: wie ben je, wat wil je uitstralen. Bepaal wat je doet, waarom je doet wat je doet, hoe je dat doet (wat is je persoonlijke aanpak, wat maakt je anders, hoe maak je het verschil), en voor wie je doet wat je doet. Je doelgroepen bepalen mee op welke sociale mediakanalen je best inzet. Veerle ging dieper in op wat Facebook, Instagram en LinkedIn typeert.

Wij onthouden:
  • Zet in op storytelling, vertel een verhaal
  • Toon mensen
  • Video zegt meer dan 100 foto’s
  • Interactie, interactie, interactie! Ga in gesprek, lok reactie uit, ga in dialoog
  • Toon ook wat er achter de schermen gebeurt
  • Varieer in je content per kanaal

In de sessie voor gevorderden dompelden we de deelnemers onder in de branding van hun toeristische regio Gent, Leiestreek, Meetjesland, Scheldeland, Vlaamse Ardennen, Waasland of Lowiz voor de MICE-ondernemers. De trainers van I Like Media gaven meer inzicht in de algoritmes en hoe die te bespelen. We kregen tips en tricks over hoe je sterke content maakt en hoe je dit best organiseert.

Wij onthouden:
  • Kijk naar je statistieken en leer wat werkt bij je doelpubliek
  • Goeie content is scanbaar en valt op in de stroom
  • Trigger je doelgroep emotioneel
  • Zet aan tot interactie, treed in dialoog
  • Hergebruik content van je publiek
  • Hou het relevant, laat het passen bij je identiteit en strategie
Handige tools:

In de feedbacksessie konden de deelnemers hun strategie, contentplan, posts, ideeën of vragen voorleggen aan de experts van I Like Media. Ze kregen onmiddellijk feedback en advies en leerden bij van hun concullega’s.

De laatste sessies ‘Visuals voor Instagram’ zoomde in op Instagram Stories, Reels en Guides. Leen en Kristof toonden de verschillen tussen een story, reel of guide. Tijdens de sessie experimenteerden we volop met alle knopjes en functies. En niet onbelangrijk, deze sessie vond opnieuw fysiek plaats!

Wij onthouden:
  • Stories zijn 24u zichtbaar; gebruik ze om te tonen wat achter de schermen gebeurt, om meningen te vragen, om samen af te tellen tot de lancering van iets nieuws… beschouw ze als verhalen ‘on the spot’.
  • Via de ‘Highlights’ kan je stories verzamelen per thema
  • Reels is de Tiktok van Instagram: korte video’s waarop je ook muziek, tekst, stickers kan plaatsen. Een reel kan je ook in je feed plaatsen.
  • Guides zijn verzamelingen van plaatsen, producten of eigen posts en vormen een lijstje. Je kan er plekken of producten mee promoten en verder delen via een story.