Skip to main content
18-10-2022

Het voorbije jaar werkten Toerisme Scheldeland en diverse actoren uit het werkveld intensief samen binnen het ‘Strategisch Beleidsplan Toerisme in Scheldeland’ om de regio Scheldeland nog beter op de kaart te zetten. 

Op 29 september organiseerde Scheldeland een ontmoetingsdag voor alle vakantiemakers om de resultaten van deze samenwerking te presenteren. De provinciale erfgoedsite Scheepswerven Baasrode waren hiervoor de gedroomde locatie. 

Hieronder een impressie van deze dag. 

We kregen eerst een begeleide rondleiding op deze provinciale erfgoedsite en leerden zo de rijke geschiedenis van de scheepswerven kennen. Toerisme Scheldeland en een aantal sprekers uit het werkveld lichtten daarna de resultaten van deze samenwerking toe. Ze getuigden hoe ze elk vanuit hun werking voordeel halen aan de samenwerking met Scheldeland en vanuit hun eigen activiteiten een invulling geven aan het merk Scheldeland. #Samenvakantiemaken in de praktijk. Ze illustreerden de kracht van deze gebundelde samenwerking. Door te starten vanuit het eigen aanbod, die te koppelen aan de verhaallijnen Scheldeland creëerden elk op hun eigen manier een meerwaarde en dus een sterker aanbod voor de bezoeker. Het geheel bleek ook hier groter dan de som der delen.   

Scheldeland zet sterk in op promotie van de regio via nieuwe marketingcampagnes, het vakantieboek, sociale media en organiseert ambassadeurstrajecten voor de vakantiemakers. Maar daarnaast blijkt samenwerking dé sleutel te blijven tot succes.  
Om iedereen de kans te geven elkaar te leren kennen was er aansluitend een netwerkmoment voorzien van (h)eerlijke streekproducten. Met meer dan 100 geïnteresseerde vakantiemakers was dit ontmoetingsmoment opnieuw een unieke kans om bestaande banden te versterken en nieuwe banden te smeden. Het was mooi om te zien hoe nieuwe ideeën ontstonden en vakantiemakers elkaar vonden.  

Op de achtergrond weerklonken de zeemansliederen van Gaffeltuig. Deze liederen bezongen het ritme van vele handen die samen de zeilen hijsen en samen roeiden. 

De toekomst van Scheldeland is in goede handen! 

Foto’s van het ontmoetingsmoment 

Hier een album met beelden van het ontmoetingsmoment. 

Samenwerken in Scheldeland, sprekers uit het werkveld: 
• Sophie Detremmerie, Festival Manager van ‘STROOM. Festival in de Scheldevallei 2022’ 
• Peter Van Wichelen, beleidsmedewerker Erfgoed – Scheepswerven Baasrode, Provincie Oost-Vlaanderen 
• Georges Billemont, B&B Villa Emma in Sint-Amandsberg en Martine Eland, B&B Hof Beygaert in Aalst, over Meerdaags fietsen in Rivierpark Scheldevallei. 
• Luc Verbeeck, voorzitter EMABB over BRIK BOOM; en Axel Boen, voorzitter Toerisme Rupelstreek vzw 

Heb je dit sectormoment gemist?

Mocht je er niet genoeg van krijgen, of heb je dit sectormoment gemist, we organiseren zeker nog andere sectormomenten waar we met de toerismemakers samen aan de slag gaan! Hou voor andere sectormomenten zeker deze website sector.tov.be in het oog!