Skip to main content
08-12-2021

Voor de vierde opeenvolgende keer werden op 1 december de BOCA Awards uitgedeeld, een jaarlijks evenement dat prijzen uitreikt aan Belgische marketeers. De BOCA’s – wat staat voor Best of Content Awards – onderscheiden ‘content marketing programma’s’ met o.a. een sterk in het oog springende ‘content strategy’, lees: de kunst om te begrijpen naar welke informatie je doelgroep zoekt en daarop inspelen met informatie die deze nood bevredigt, zowel online, als offline, via gedrukte publicaties bijvoorbeeld, zoals een magazine, of een reportage.

De BOCA’s worden uitgereikt door CUSTO, de vereniging voor custom content en custom publishing agencies, wat deel uitmaakt van de ACC, de vereniging van Belgische communicatiebureaus. Noem dit gerust ‘de Belgische vakjury’, het kruim van de nationale content marketeers. Het is dan ook een hele eer om voor een BOCA Award te worden genomineerd. Die eer viel ons eigenste Routen Magazine in twee categorieën te beurt, bij ‘Best Print Publication’ en bij ‘Best Editorial’.

In goed gezelschap

Andere genomineerden voor de categorie ‘beste gedrukte publicatie’ waren ‘Humo’s Krasse Knarren’ van VDAB & DPG Media, een bijlage bij het weekblad Humo, het magazine ‘Austrian National Tourist Office’ van Roularta en het UGent magazine ‘A Window to the World’. We mogen best trots zijn dat we in dit gezelschap op het podium werden geroepen, ook al kwam het uiteindelijke beeldje – we zijn niet beschaamd om het te zeggen – niet in ons bezit. De nominatie op zich mocht er best wezen. Het is een erkenning dat we met Routen in het oog springen bij de top van de Belgische communicatiebureaus.

‘Traag van A naar B’ valt in de prijzen

Wat wél in de prijzen viel, een mooie troost, was het editorial ‘Traag van A naar B’ uit de tweede editie van Routen Magazine, een reportage over een fietskoerier die een sierplant van Huis Beaucarne in Ename naar Antwerpen brengt, via de Schelderoute, in volle Corona lockdown én in hondenweer daarbovenop. Voor deze tour de force kregen Toerisme Oost-Vlaanderen, auteur Christian Verschaeren, fotograaf Jens Mollenvanger en onze magazinemakers Janssen & Jansen een gedeeld BOCA-beeldje, complimenten van de jury en een welverdiend applaus van het publiek in de Nekkerhallen in Mechelen.

Ook onze lezers tonen appreciatie

Routen Magazine verschijnt slechts één keer per jaar, maar dat hoeft dus duidelijk geen handicap te zijn voor appreciatie van communicatiespecialisten. Die lijn kunnen we trouwens ook doortrekken naar ons lezerspubliek. Uit een recente bevraging van onze onderzoekscel, bij de abonnees van het magazine Routen, met een bijzonder hoge respons – maar liefst 5.795 respondenten vulden de enquête volledig in – blijkt dat maar liefst 86% het magazine gedeeltelijk (58%) of tot in het kleinste detail (28%) leest. Bovendien wordt uit het onderzoek duidelijk dat het ontvangen magazine gemiddeld ook nog door één andere persoon wordt gelezen. Routen wordt gedrukt op een oplage van 90.000 exemplaren en wordt zo goed als volledig verdeeld naar abonnees. Wanneer we die resultaten doortrekken naar onze volledige oplage mogen we dus voorzichtig stellen dat we in theorie maximaal zo’n 180.000 lezers hebben.
> Klik hier voor alle resultaten van ons onderzoek naar het Routen Magazine

Een opsteker voor de sector

Interessant voor de sector, vooral restaurants en cafés, is dat de fiets- en wandelroutes achterin het magazine, net als bij het vroegere magazine StapAf, nog steeds goed worden gesmaakt. 85% van de respondenten doet minstens 1 fiets- of wandelroute uit Routen magazine. 43% van wie zo’n route doet, geeft ook aan dat ze gebruik maken van de horecatips bij de routes. 27% zegt dat ze niet noodzakelijk de tips op de uitscheurbare routekaartjes volgden, maar wel bij andere horecazaken op het traject zijn gestopt om iets te eten of te drinken. 38% vindt ook de logiestips bij de routes nuttig. We kunnen niet anders dan tevreden zijn met dit nieuws. We zijn dan ook blij dit met onze sector te kunnen delen.
> Klik hier voor alle resultaten van ons onderzoek naar het Routen Magazine

Uitkijken naar het voorjaar van 2022

De volgende editie van Routen magazine valt ook in 2022 vlak voor de paasvakantie in de bus bij zo’n 80.000 abonnees en wordt ook nu weer aangeboden bij onze diensten voor toerisme en andere partners. We kijken nu al uit naar het voorjaar, hopen op een zachte lente en wensen jullie al het beste.