Skip to main content

Resultaten MICE-onderzoek Toerisme Vlaanderen 2022

24-03-2023

Van 2020 tot 2022 voerde Toerisme Vlaanderen onderzoek naar toerisme voor meetings en congressen of MICE-toerisme.
Er werden 2 verschillende onderzoeken gevoerd bij 2 doelgroepen:

  • Internationale associaties in binnen- en buitenland die meetings en congressen organiseren.
    Het volledige rapport kan je hier downloaden.
  • Bedrijven in binnen- en buitenland die meetings, congressen en/of incentives organiseren. Het volledige rapport kan je hier downloaden.

Beide rapporten gaan dieper in op de volgende onderwerpen:

  • Beslissingsfactoren voor het organiseren van reizen naar Vlaanderen.
  • Informatiebronnen voor die reizen.
  • De bekendheid van Vlaanderen als bestemming.
  • De huidige populariteit en de frequentie van meetings, congressen en incentives in Vlaanderen.
  • Tevredenheid over meetings, congressen en incentives die in Vlaanderen worden georganiseerd.

🔍 Hieronder nemen we één type MICE-toerisme onder de loep:

Bedrijfsmeetings- en congressen

1/ Wat zijn de 3 belangrijkste factoren die de bestemmingskeuze beïnvloeden?

  • Bereikbaarheid is de belangrijkste beslissingsfactor.
  • De sterkte en/of reputatie van de sector op de bestemming en de prijs-kwaliteitsverhouding komen op een gedeelde tweede plaats.
  • Daarna volgt de aantrekkelijkheid van de bestemming.

2/ Waar halen organisatoren hun informatie en inspiratie voor de locatie van hun congres?

  • Over het algemeen gebruiken organisatoren verschillende bronnen om informatie en inspiratie te verzamelen.
  • Een algemene zoekopdracht via het internet is de meest geraadpleegde bron.
  • Daarnaast zijn informele bronnen het meest populair: eerdere ervaring, navraag bij collega’s en bij klanten of leveranciers.

3/ Tevredenheid van Belgische organisatoren over de kunststeden

De tevredenheid over meetings en congressen in de kunststeden is hoog. 75% van alle organisatoren zijn zeer tevreden over de bijeenkomst die ze er organiseerden.

  • Goede prijs-kwaliteit
    Belgische organisatoren vinden dat de kunststeden een goede prijs-kwaliteit bieden.
  • Perfect voor kleine events
    Volgens Belgische organisatoren zijn de kunststeden zeer geschikt voor kleine corporate events.
  • Makkelijk bereikbaar
    De kunststeden zijn volgens Belgische planners makkelijk te bereiken voor deelnemers.

Als Belgische organisatoren nog niet in de kunststeden boekten is dit hoofdzakelijk omdat er geen sterke link is met hun sector. Zonder lokale contacten uit de sector of een sterke reputatie van lokale bedrijven of onderwijsinstellingen, is er niet meteen een reden om te kiezen voor één van de kunststeden.

4/ Key Take Aways: Meetings en congressen

  • Bedrijven kiezen weer volop voor face-to-face congressen en meetings.
    • Veel corporate organisatoren zagen virtuele oplossingen voor meetings en congressen als een tussenoplossing. Nu face-to-face bijeenkomsten weer kunnen, kiezen ze er ook resoluut voor.
    • Bij kleine(re) bijeenkomsten wordt er wel vaker voor virtuele of hybride opties gekozen.
    • Een toegenomen aandacht voor ecologische duurzaamheid en stijgende kosten zorgen er ook voor dat de afweging live/virtueel nu veel meer wordt gemaakt dan voor de pandemie.
    • Veel hangt af van het doel van de bijeenkomst en het aantal deelnemers
  • Meer interesse van Belgische bedrijven
    • Belgische bedrijven zijn nu meer geneigd om te kiezen voor Vlaamse bestemmingen dan voor de pandemie. Een belangrijke reden hiervoor is om minder (ver) te reizen.
    • Bij buitenlandse bedrijven is de interesse voor Brussel, Antwerpen en Brugge toegenomen.
  • Covid-19 zorgde voor de versterking van bepaalde praktische noden & vereisten
    • Een vlotte internationale bereikbaarheid is nog belangrijker geworden voor de bestemmingskeuze. Het aantonen van een goede bereikbaarheid (waar mogelijk zonder het vliegtuig) van bestemmingen is cruciaal.
    • Organisatoren vragen meer flexibiliteit van aanbieders, zowel voor boekings- en annuleringsvoorwaarden als voor het aantal deelnemers.
    • Virtuele en hybride meetings zijn niet meer weg te denken. Een sterk digitaal(basis)aanbod inclusief personeel dat hierin ervaren is, zijn een must.
  • Duurzaamheid komt op de voorgrond
    • Tijdens het veldwerk in ’20 en ‘21 was ecologische duurzaamheid eerder een bijzaak voor de meeste organisatoren. Dit is nu gekanteld. Duurzaamheid heeft nu invloed op de bestemmingskeuze, het type bijeenkomst, de frequentie en de praktische organisatie van een bijeenkomst.