06-07-2022

2021 was opnieuw een jaar dat sterk werd getekend door de coronacrisis, ook voor Toerisme Oost-Vlaanderen. Het was een jaar met ups en downs, met hoopvolle periodes maar ook met sombere periodes vol onzekerheid. Toeristische ondernemers hadden het voor het tweede jaar op rij niet onder de markt, maar bereidden zich ook voor op de toekomst. Toerisme Oost-Vlaanderen zorgde net zoals in 2020 voor de nodige ondersteuning van de sector, zowel op het vlak van onder meer communicatie, promotie en informatieverstrekking als op financieel vlak. Ondernemers die op Vlaams niveau niet geselecteerd werden voor het Vlaamse Stimulusprogramma kregen een extra kans met het aanvullende Oost-Vlaamse Stimulusluik. Toerisme Oost-Vlaanderen kende daarin € 218.000 toe aan dertien Oost-Vlaamse hotels, B&B’s en vakantiewoningen die investeringen planden in (minstens) het ecologisch verduurzamen van hun uitbating. We investeerden ook verder in opleidings- en ambassadeurstrajecten voor toeristische ondernemers, omdat ook zij belangrijk zijn bij de verdere toeristische promotie van Oost-Vlaanderen als gastvrije provincie. Ook op interprovinciaal vlak werden de promotie-inspanningen verdergezet om de toeristische sector door de coronacrisis te loodsen. Extra middelen werden vrijgemaakt om de relancecampagnes onder de merknaam ‘Vlaanderen Vakantieland’ verder te zetten, met Logeren in Vlaanderen als draaischrijf.

Hoewel we omwille van corona noodgedwongen enkele geplande activiteiten moesten annuleren, zoals onze jaarlijkse inspiratiedag in november, konden we toch een aantal mooie acties en resultaten voorleggen. Zo werden alle Oost-Vlaamse fietsknooppuntennetwerken en de bijhorende publicaties herwerkt, realiseerden we twee opvallende nieuwe rustpunten in de Vlaamse Ardennen, en konden we twee nieuwe wandel- en fietsgidsen voorstellen vol praktische en toeristische informatie zowel voor dagtrips als meerdaagse wandelvakanties.

Tegen de zomer rolden we samen met de vier andere Vlaamse provinciale toeristische organisaties en Toerisme Vlaanderen een nieuw netwerk van icoonroutes uit, routes waarmee we ons samen op de kaart willen zetten als een internationale topbestemming voor fietsvakanties. We startten ook een nieuw project op rond toegankelijk fietsen in Oost-Vlaanderen, promootten de groepsuitstappen op de infodag groepen en gaven met Lowiz – in samenwerking met Gent Congres – de Oost-Vlaamse MICE-sector verder een duwtje in de rug. Op het gebied van marketing en communicatie bouwden we verder aan de weg die we in 2020 insloegen: Toerisme Oost-Vlaanderen focust zich enerzijds op de promotie van de bestemmingen (de regio’s) en anderzijds op de promotie van fietsen en wandelen via het merk Routen. Dat dit nieuwe merk in 2021 uitgroeide tot een echt begrip bij fietsers en wandelaars, bewezen de cijfers. Routen magazine, dat in de lente van 2021 voor de tweede keer verscheen, viel bij liefst 75.000 abonnees in de bus. Meer dan 100.000 geïnteresseerden abonneerden zich intussen op onze maandelijkse Routen nieuwsbrief. De bijna 1,9 miljoen bezoeken aan www.routen.be resulteerden in ruim 5,3 miljoen paginaweergaven. Tellen we al onze websites samen – Routen, de vernieuwde regiowebsites en Lowiz – dan ogen de cijfers nog spectaculairder: meer dan 2,8 miljoen bezoeken, goed voor ruim 8,2 miljoen paginaweergaven. Kortom: kende Routen in 2020 al een succesvolle start, dan nam ons nieuwe fiets- en wandelmerk in 2021 de grote vlucht vooruit. Dit alles was maar een greep uit alles wat we in dit tweede ‘coronajaar’ realiseerden.

Een volledig overzicht vindt je verder in dit jaarverslag, dat ook dit jaar weer in een fris nieuw jasje steekt, of blader online!