Skip to main content
02-07-2019

Visit Ronse trekt de toeristische kaart met een doordacht toerismebeleid. Diensthoofd Annelies Lenoir getuigt: “Ons toeristisch team bestaat uit vijf gemotiveerde medewerkers en ikzelf. Naast de toeristische werking staat onze dienst in voor het beheer van de impressionante Sint-Hermescrypte en het unieke Must – Museum voor textiel, waar een technisch medewerker de weefgetouwen onderhoudt. Binnen onze werking zijn klantvriendelijkheid, creativiteit en samenwerking sleutelbegrippen.”

Warm onthaal
Het Belevingscentrum Hoge Mote is een grensverleggend infokantoor dat bezoekers prikkelt  om Ronse en Vlaanderens mooiste landschap te ontdekken. De toegankelijkheid is daarbij heel belangrijk: ruime openingsuren, duiding in vier talen, gezinsvriendelijk en volledig rolstoeltoegankelijk. Aan de hand van interactieve panelen, luisterverhalen, filmpjes en virtual reality kan je er meer ontdekken over de Sint-Hermescultus, de textielgeschiedenis en de stadsontwikkeling. Visit Ronse focust op een persoonlijk en warm onthaal waar bezoekers zich welkom voelen en informatie op maat krijgen met de nodige expertise. Het toeristisch team presenteert zich als een professionele en enthousiaste ambassadeur. 

Samenwerking centraal
“Binnen de toeristische werking staat samenwerking centraal. Je mag als dienst de beste ideeën hebben, maar alleen zal je die nooit kunnen realiseren. Een vlotte samenwerking met andere stads- en overheidsdiensten, maar ook een goede verstandhouding met private toerismemakers is essentieel. Dat vergt tijd en energie, maar werkt absoluut”, aldus Lenoir. “Logies Ronse is een mooi voorbeeld van structurele samenwerking waar iedereen beter van wordt. De logiesverstrekkers van Ronse kennen elkaar persoonlijk en zo verloopt de samenwerking veel vlotter en spontaner. Het persoonlijk contact met onze logiesverstrekkers zorgt ervoor dat we elkaar zo veel mogelijk ondersteunen en tips uitwisselen. Visit Ronse faciliteert het tweemaandelijkse overleg en zet hier ook de schouders onder.”

Creatieve productontwikkeling
Visit Ronse zet resoluut in op een marktgerichte en originele productontwikkeling om zich te onderscheiden en zo extra bezoekers te lokken. De vernieuwde ‘Smaakkaart’, een culinaire stadswandeling waarbij bezoekers op vijf locaties een streekproduct proeven, en het project ‘Virtueel Ronse’, waarbij je op de website www.virtueelronse.be vanuit helikopterperspectief de belangrijkste trekpleisters van Ronse virtueel kan bezoeken, zijn mooie voorbeelden van een creatieve productontwikkeling. Maar ook de nieuwe scenografie van de Sint-Hermescrypte, die in september 2024 klaar moet zijn, past in dit kader. Verschillende diensten werkten uitgebreid samen met Karakters, het communicatiebureau dat het vernieuwde belevingsparcours verzorgt. Binnenkort kunnen bezoekers kiezen uit twee hedendaagse luistertours met verschillende verhaallijnen: eentje voor de modale bezoeker en eentje voor gezinnen met kinderen, een belangrijke doelgroep waarop in de toekomst meer gefocust zal worden.

Goesting en passie
“Als dienst toerisme is het ook onze opdracht om personen zin te doen krijgen om te ondernemen in onze stad waardoor het toeristisch aanbod ruimer en gedragen wordt. We doen dat door onze job met veel passie uit te oefenen en ondernemers met elkaar in contact te brengen”, vertelt Lenoir. “Als dienst kunnen we geen financiële ondersteuning bieden, maar spelen we wel een adviserende, verbindende en promotionele rol. Veel ondernemers zijn ondertussen met veel goesting ‘Fan van Ronse’ en dragen dit ook uit.”

Meer info
Visit Ronse
Belevingscentrum Hoge Mote, De Biesestraat 2, 9600 Ronse
toerisme@ronse.be
055 232 816

Annelies Lenoir, diensthoofd Visit Ronse
Annelies.Lenoir@ronse.be
055 232 818