Terugblik inspiratiedag 2017

19-12-2017

Op 11 december 2017 organiseerde Toerisme Oost-Vlaanderen zijn jaarlijkse inspiratiedag. Onder het motto “Creatief met toerisme: laat je inspireren!” lieten we je kennismaken met vernieuwende en inspirerende voorbeelden. Vernieuwing hoeft niet altijd grootschalig te zijn, maar kan ook met creatieve ideeën. Eventjes de klassieke paden verlaten leidt tot mooie resultaten. Voor deze 8e editie waren we te gast in het Hotel Van der Valk in Beveren.
Ondanks het gure winterweer was de inspiratiedag opnieuw een succes. 95 moedigen trotseerden de sneeuwstorm en volgden inspirerende sessies.

Na het welkomstwoord van gedeputeerde Eddy Couckuyt was het tijd voor een filmpje:

Het filmpje was de inleiding voor de presentatie van Mieke Belmans, Toeristisch onthaal in Oost-Vlaanderen – wat brengt de toekomst voor onthaal in Oost-Vlaanderen?

Vervolgens bracht Sofie Verhalle creatieve voorbeelden in de Social media.

Vanaf de late voormiddag zorgden vier inspiratiesessies voor nog meer creatieve ideeën.

1/ Creatief met recreatie: Nele Van Damme (Prullenbos en Backstay Hostel)
Nele woonde als kind vlakbij het pittoreske Prullenbos. Vanuit haar kamer hoorde zij dikwijls de oude leeuw brullen die er in het kleine dierenpark verbleef. Leeuw en park verdwenen en het Prullenbos verloederde. Nele en Koenraad Belsack gaven het bos vele jaren later een nieuw elan. Ze zijn ook bezig met het vernieuwen en aanpassen van hun Backstay concept in Gent, naar aanleiding van hun ervaringen in het Prullenbos.

2/ Creatief met logies: Christl Claeys (logies De Molenkreek)
Een pipowagen, een graanschuur/speelzaal, een ovenhuis/vakantiewoning, een bootje op de kreek, originele arrangementen,… Als kleinschalig logies kom je maar beter spitsvondig uit de hoek.

3/ Creatief met gezinsvriendelijkheid: Sofie Embrechts (diensthoofd Toerisme Kasterlee)
In Kasterlee is kind koning. Duizenden toeristen trekken naar Kasterlee voor haar gezinsvriendelijkheid. En neen, Bobbejaanlandbezoekers zijn niet inbegrepen. Hoe is Kasterlee daar toch in geslaagd?

4/ Creatief met promotie: De Zware Jongens (brouwerij en logies VBDCK)
Een gloednieuwe brouwerij: hoe kan je die nog bekendmaken tussen de grote mastodont-brouwers? De Zware Jongens kwamen af met een stevig totaalconcept voor marketing, brouwerijbezoeken én logies.

 

Voor wie er niet genoeg van kan krijgen: nog enkele sfeerbeelden.

Vragen over de inspiratiedag? sector@oost-vlaanderen.be