07-05-2020

Op 4 en 5 mei organiseerde Toerisme Oost-Vlaanderen twee online sessies over ‘klantgericht omgaan met annulaties en boekingen’ voor de logiesambassadeurs, onder begeleiding van Joost Cottyn, expert klantgerichtheid. Enkele logiesambassadeurs wilden zich verdiepen in deze materie door de coronacrisis en Toerisme Oost-Vlaanderen wou hen daarbij graag helpen.

In het eerste luik wisselden we expertise, cases en tips uit met elkaar. In het tweede luik bracht Joost 8 vonken ter inspiratie om op een constructieve manier om te gaan met annulaties en boekingen in onzekere coronatijden.

Herbekijk de tips en tricks in deze video:

Wettelijk kader voor annulaties

Er is geen duidelijk wettelijk kader over hoe om te gaan met annulaties bij je logies. Probeer zo veel mogelijk in gesprek te gaan met de klant en bied alternatieven aan zoals het omboeken van het verblijf, een tegoedbon, een gedeeltelijke of volledige terugbetaling van een voorschot…

Voor annulaties van een verblijf na de verplichte sluitingsperiode (voorlopig na 7 juni) kan je ook een beroep doen op je annulatievoorwaarden. Maar door de ongeziene omstandigheden stel je je best ook hier constructief op door een tegoedbon voor te stellen, nog even te wachten op meer duidelijkheid of te luisteren naar oplossingen die de klant suggereert.

De tips in bovenstaande video kunnen je alvast helpen.