Skip to main content
12-08-2020

Hadden we je al bedankt voor al je inspanningen in deze moeilijke tijden? Van harte, een grote dankjewel. We blijven met alle partners hard aan de kar trekken om te zorgen dat we deze moeilijke periode kunnen overbruggen.

De zomer zorgt immers in de toeristische sector voor een rollercoaster: 

  • In de eerste helft van de zomer zagen we de cijfers aantrekken.  Het wegblijven van de buitenlandse toeristen werd deels goedgemaakt door de binnenlanders: in juli overnachten 50% meer Belgen in ons land dan vorige zomer. Lees het persbericht hier.
  • Maar de nieuwe coronamaatregelen die ingevoerd zijn sinds einde juli, doet die aantrek helaas weer sputteren. De reisintenties dalen en op vakantie gaan, lijkt voor de Vlaming opnieuw minder voor de hand te liggen.
Hoe geven we de campagne een wending?

We hebben met de partners van Vlaanderen Vakantieland beslist om alle ‘grote’ media communicatie (de TV-campagne, de radiocampagne) even on hold te zetten. We doen dit omdat reizen opnieuw meer uitleg en context vragen, dan wat met deze radio- en tv spots gegeven kan worden.  Deze budgetten zullen later, wanneer de context hiervoor terug beter wordt, opnieuw ingezet worden.

Maar we blijven ondertussen wél actief communiceren en we benadrukken extra bij alles wat we doen: gezondheid en veiligheid staan voorop:

  • Op Vlaanderenvakantieland.be vinden consumenten alle info over de manier waarop je op vakantie gaan mét respect voor de maatregelen.
  • We leggen er ook goed uit wat jullie als partners doen om alles coronaproof te maken.
  • Die informatie verspreiden we via een social mediacampagne. 
  • En bij alle content op vlaanderenvakantieland.be wijzen we de consumenten erop dat alle inspanningen gebeuren door de sector, maar dat ze zich zelf ook goed moeten informeren over de laatste updates. 
Je kan én mag op vakantie in Vlaanderen…

Tegelijkertijd benadrukken we dat je nog altijd op vakantie kan én mag in Vlaanderen.  Meer nog: dat het zelfs een prima manier is om je terug te plooien op je eigen bubbel.

  • We hebben een lijst samengesteld met ’ bubbleproof vakanties’ – waarmee we consumenten willen inspireren via social media.
  • Komende weken verschijnen een aantal vlogs waarin we tonen dat uitbaters je verblijf aangenaam maken mét respect voor de maatregelen.
  • We maken de pers warm om te blijven schrijven over het feit dat je zeker nog op vakantie kan in eigen land.
Doe zelf ook mee!

Zelf kan je ook meedoen om dat gevoel te blijven ondersteunen:

  • Laat via je kanalen zien hoe jij het aanpakt.  Post een foto van jouw veilige plek met #gerustwelkom #vlaanderenvakantieland.  Zo laten we zien dat er best veel plekken zijn waar je naartoe kan. Voorbeeldjes vind je hier
  • Moedig je klanten aan om de ondernemers in de toeristische sector te blijven ondersteunen. Bijvoorbeeld door deze poster op te hangen op een zichtbare plek bij het onthaal.