We zijn er ons van bewust dat het voor velen een nieuw concept is: jezelf voorstellen vanachter een schermpje. Daarom hebben we gebrainstormd hoe je als standhouder je voorstelling wat interactief kan maken.

Jezelf creatief voorstellen

Hoe kan je je als standhouder op een creatieve manier voorstellen aan het publiek? Hieronder maken we een opsomming van wat je allemaal kan doen om de mensen mee te nemen in je verhaal.

– Geef de mensen een kijkje achter de schermen bij je bedrijf. Dit kan je doen door enkele foto’s te tonen, een filmpje te maken of misschien is het zelf mogelijk om live vanuit je brouwerij of toeristische dienst te bellen? Misschien heb je een leuk promotiefilmpje dat schetst hoe een groepsuitstap eruit ziet, of hoe mooi de regio daar is?
– Het is uiteraard moeilijk om mensen te laten proeven van je streekproducten. Toch kan het waardevol zijn om vb. een cadeaumand te tonen zodat de mensen een idee hebben van je producten.
– Als je brochures hebt, leg die dan zeker klaar om te tonen tijdens de voorstelling. Je kan ze samen met de klant overlopen en wat extra tips geven bijvoorbeeld.
– Toon de mensen iets exclusiefs: laat ze op een unieke kennismaken met een nieuw product, een nieuwe route enz.
– Maak je voorstelling zo persoonlijk mogelijk. Terwijl je iets uitlegt, probeer dan recht in de camera te kijken, en je boodschap zal veel beter aankomen.
– Probeer in ieder geval de ruimte waar je je bevindt zo mooi mogelijk aan te kleden. Misschien is het ook leuk om je werkkledij aan te hebben zodat mensen echt het gevoel hebben dat ze bij jou op bezoek zijn.

Als het gesprek stilvalt

Mocht je het gesprek willen voorbereiden of heb je inspiratie nodig wanneer je niet meer weet wat te zeggen? Hieronder heb je wat vragen (gericht aan jullie, de standhouders) waarover je kan vertellen.

  • Wat is je expertise binnen het bedrijf? Waar draag je aan bij?
  • Waar ben je het meest trots op op je afdeling? Een project waar je aan meewerkte?
  • Wat kan je al groep (vrienden, collega’s of familie) zoal doen bij jullie? Wat zijn de leukste ervaringen? Wat heb je zélf al gedaan?
  • Hoe zou je je bedrijf omschrijven in 4 kernwoorden?
  • Heeft je bedrijf een interessante geschiedenis of ken je enkele leuke anekdotes?
  • Pols naar de interesses van je publiek: waar zijn ze naar op zoek? Met wie zouden ze op uitstap gaan, met welke groep? Kenden ze je bedrijf of organisatie al op voorhand?
Tot slot

– Bedank de mensen om ‘langs te komen’. Zorg dat ze hun bezoekje niet vergeten en sluit je voorstelling op een ludieke manier af. Vergeet niet te vermelden waar ze meer info kunnen krijgen als ze dat wensen.
Maar vooral: geniet, want er komen opnieuw betere tijden aan…

Klik hier om terug te keren naar de infopagina voor de standhouders.